Leer- en reflectietraject “Diversiteitsgevoelig werken in de jeugdhulpverlening” Maandagen 25/4 + 9/5 + 23/5 (telkens van 9u30 tot 12u30, live @ Buurthuis Cortina in Antwerpen, inschrijving: 30 euro voor het ganse traject) Het leer- en reflectietraject ‘Diversiteitsgevoelig werken in de jeugdhulpverlening’ bestaat uit drie sessies waarbij we theoretische input combineren met het praktisch reflecteren en oefenen. Deelnemen betekent een engagement voor het traject en dus voor het geheel van de drie bijeenkomsten.
25/04: Zelfbewust aan de slag In de eerste sessie focussen we op aandacht voor jezelf. Elke hulpverlener vertrekt vanuit een eigen referentiekader. Je kijkt door een gekleurde bril naar de realiteit. Dat is normaal. Maar ben je je daar ook bewust van? En kan je die bril ook naast je neerleggen? We dagen je in deze sessie uit om stil te staan bij je eigen vanzelfsprekendheden en bij je vertrouwde handelen. Wat is de invloed van stereotypen en vooroordelen op jouw begeleidingen en hoe kan je dit veranderen? 09/05: Kruispuntdenken In deze sessie focussen we op het kruispuntdenken en hoe je dit concept als hulpverlener in de praktijk kan brengen. Kruispuntdenken gaat over onze deelidentiteiten (zoals gender, huidskleur, etnische origine, leeftijd,…) die elkaar kruisen en ons maken tot wie we zijn. Onze deelidentiteiten zijn beladen met macht. Kruispuntdenken geeft meer inzicht in maatschappelijke machtsverhoudingen en discriminatie. We gaan interactief nadenken over onze positie als hulpverlener, de positie van de cliënten en de invloed daarvan op onze begeleidingen. Zo komen we tot een bredere blik op ieders deelidentiteiten, de invloed van macht en onderdrukking en het effect daarvan op onze hulpverlening. 23/05: Verkennende gespreksvoering Elke cliënt is anders. Doeltreffende hulpverlening houdt rekening met wie jouw cliënt is zodat de kans op succesvolle hulpverlening zo groot mogelijk is. Hoe leer je jouw cliënt kennen? Door vragen te stellen. In deze sessie focussen we op verkennen en vragen stellen, aan de hand van casussen. Breng zeker eigen casussen en vragen mee, zodat we vanuit jouw concrete praktijk kunnen vertrekken.
|